lördag 9 augusti 2014

Risotto och pesto fylld fläskfilé

Denna helgen kommer jag att vara hemma helt själv. Mamma är på sjukhus, pappa och mina storasyskon är i Göteborg och tävlar och lilla syster fick bo hos mormor och morfar.
Det är inte bara negativt att vara ensam en av fördelarna är att jag kan bestämma mat själv, nackdel måste diska själv också :)
Igår blev jag sugen på fläskfilé, efter kontroll med mamma att jag kunde ta den började jag fundera. Den stora frågan blev hur ska jag tillaga den och vilka tillbehör.

Menyn blev:
Pesto fylld fläskfilé, risotto och smör stekta primörmorötter. Morötter igen :)
Recept 4 port

Fläskfilé 
Fläskfilé på ca 5-600g
Pesto köpt eller gör din egen med ingredienser du gillar
Salt
Peppar

Putsa filen, skär en ficks längs med hela filen ska vara ca 0.5-1cm från botten.
Fyll fickan med pesto, för att fästa kan du binda eller använda tandpetare.
Salta och peppra runt om.
Sätt på ugnen på 175 grader
Bryn den runt om i stekpanna på högvärme.
Sätt i termometer flytta över till ungsform om inte ditt stekpanna tål ugn.
Filen ska ha en innertemperatur på 65 grader tar ca 25-30 min.
Låt köttet vila, ta bort tandpetarna innan ni skivar.

Morötter
Ca 2-3 per/person
Skölj och rensa bort all smuts.
Spara ca 1-2cm av det gröna av blasten ser snyggt ut.
Smält en stor klick med smör, lägg i morötterna salta och peppra.
Lägg över bakplåtspapper gör ett litet hål i mitten så lite av ångan kommer ut.
Skaka runt några gånger under stekning.
Känn med sticka, ska vara lite tuggmotstånd när de är klara ca10-15 min.

Risotto ( min variant) 

2 finhackade scharlottenlök

13 dl buljong, gärna hemgjord fond (det gör större skillnad än man tror och är helt klart värt att göra)

4 dl Arborio ris

1 dl olivolja

2 1/2 dl vittvin

2 1/2 dl riven parmesanost

Hacka scharlotenlöken
Värm din buljong/fond
Fräs lök i oljan, ska bli mjuk inte ta någon färg.
Höj värmen Häll i riset och låt det fräsa med i några minuter.
Tillsätt vinet låt det koka in helt så riset börjar bli torrt rör hela tiden, sänk värmen
Tillsätt 3-4 dl buljong/ fond sjud på medel hög värme tiii dess att riset sugit åt sig det mesta, tillsätt sen ca 1dl buljong/fond till riset och konsistensen känns bra. Ska vara aningen lös och när man biter i ett riskorn ska man precis känna lite motstånd.
Ta av från värmen rör ner den rivna parmesan osten, smaka av med salt och peppar servera genast.
Risotto tar med alla steg ca 20 min att göra och är överraskande enkelt, man kan smaksätta med det man tycker om.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar