söndag 3 augusti 2014

Jordgubbskräm

Det blir mycket jordgubbar nu, men ingen i familjen klagar. Kanske för att de slipper laga något ;)
Idag är det väldigt varmt här i Skåne igen så varm mat ville jag inte laga. Jag fann några fler jordgubbar och av de slängde jag ihop en kräm till senare serverad med kall mjölk mums.

Ca 500 gr jordgubbar färska eller frysta
0.75dl strösocker
2-3 dl vatten
3 msk potatismjöl

Lägg jordgubbarna i gryta, jag lägger i alla samtidigt man kan 
några för att ha i senare.
Häll i vatten och strösocker
Koka i ca 10 min lite beroende på jordgubbarna och hur mosiga man vill ha de.
Vill man ha hela eller lite större bitar av bären så lägger man i de sparade bären efter halva tiden.
När krämen kokt klart red med potatismjöl utspätt med lite vatten.
Låt det inte mer än koka upp finns risk att krämen blir seg.


1 kommentar:

  1. Tack för tipset idag gör jag jordgubb och blåbärskräm :) //Mimmi

    SvaraRadera