tisdag 29 juli 2014

Jordgubbscarpaccio

Nu är det varmt och ingen orkar laga varm mat. Jag funderade på bad jag kunde göra spm var kallt och svalkande samtidigt som min mamma fick sina viktiga ämne som hon behöver för att må bra. Jordgubbar dök upp det har vi fortfarande i trädgården, men vad skulle jag göra med de. Efter lite funderande blev det en jordgubbscarpaccio med basilika dressing och vit choklad mousse/kräm som jag gjort tidigare.

Recept;
6 port

Chokladmousse/kräm
1/2 gelantinblad
100 g vitchokla
3 1/4 dl vispgrädde
3cl mörk Rom eller Malibu

Basilikadressing
2msk strösocker
3 msk vatten
1 msk citronsaft
3 msk finhackad basilika

Carpaccio
1l jordgubbar
100g riven vit choklad

Mousse/kräm:
Blötlägg gelantinbaden i kallt vatten
Hacka chokladen
Koka upp 1 1/2 dl vispgrädde och tillsätt chokladen.
Mixa slät med stavmixer
Tillsätt de urkramade gelantinbaden
Tillsätt 1 3/4 dl vispgrädde och spriten
Låt stå i kyl och svälla, gärna över natten men går bra att ta tidigare men blir då mer som kräm

Basilika dressing:
Koka upp socker, vatten och citronsaft, låt svalna.
Finhacka basilikan, tillsätt i sockerlagen
Mixa

Jordgubbarna:
Skölj jordgubbarna, skär i tunna skivor
Fördela på 6 tallrikar
Vispa upp moussen/krämen
Forma spolformiga bollar med hjälp av 2 matskedar och lägg ovanpå jordgubbarna
Ringla över sockerlag och hyvlad/riven vit choklad

Smaklig måltid



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar