måndag 4 augusti 2014

Ängamat soppa

Ikväll så beställde min storasyster soppa, efter en stunds funderande blev det Ängamat. Jag odlar massor av grönt hos min farmor så ingredienserna var inget problem. Om jag nu skulle laga maten fick syrran köra och hämta grönsakerna och förbereda dem. 
Jag körde lite av en egen variant.

5 morötter
(5 Potatisar min syster ville absolut ha det med)
1 purjolök
1 gul lök
15 socker ärtor
Persilja
2 palsternackor
8 buketter broccoli
1dl gröna ärtor
1,5l vatten
3dl vispgrädde
2dl mjölk
Salt
Peppar

Koka upp vattnet
Hacka alla grönsaker, lika stora
Lägg i morötter, palsternacka, gul, potatis om man nu vill ha det med och broccoli koka till nästan klart.
Lägg då i sockerärtor, purjolök och grönaärtor.
Koka i ca 3-5 min
Häll av kokvattnet, spara det
Lägg i grönsakerna, häll på grädde och mjölk. Behövs mer vätska använd kokvattnet.
Koka upp, smaka av med salt och peppar och strö över persilja.
Vill man ha den lite tjockare kan man reda av den med mjöl eller maizena. 
Servera med knäckebröd och ost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar