fredag 11 juli 2014

Anka med björnbärssås


4 port

Ankbröst:
2 ankbröst ca 800g
1 tsk salt
2 krm nymald svrtpeppar
1 msk smör

Gör ett rutmönster i fettet på ankbröstet med en vass kniv.
Salta och peppra.
Bryn bröstet, börja med skinn sidan ner i ca 4 min, vänd och bryn i 2 min.
Lägg över i ugnsfast form. Tillaga i ugn  125 gader  tills inner tempen är 54 grader. Använd termometer.
Låt vila i minst 10 minuter.
Innan servering knaper stek skinnet i ca 1-2 min på hög värme i stekpanna på spisen.

Björnbärssås:
1/2 dl strösocker
2 msk balsmicovinäger
4 dl vatten
1/2 dl kycklingfond
150g tinade björnbär + några färska till garnering
2 tsk majsstärkelse
1 msk smör
salt
peppar

Smält sockret i en tjockbottnad gryta utan att röra om. ( Jag vet att det är svårt att låta bli, men tro mig det blr bäst så)
Ta grytan från värmen och tillsätt vinäger, vatten, fond och björnbär. Sätt tillbaka på värmen och låt sjuda tills ca hälften är kvar.
Red av med majsstärkelsen utrört i vatten.
Man kan  nu ev sila såsen, om inte låt vara kvar på värmen och runda av med smör,salt och peppar.

Rösti:
400g rå potatis
salt
peppar
ankfettet som finns i ugnsformen
smör

Skala och riv potatisen fint.
Krama ur all överflödig vätska.
Forma runda små "biffar" stek de i ankfettet och smör i ca 4-6 min totalt.

Tillbehör
Kokta haricoverts i saltat vatten.
Stekt blandsvamp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar