lördag 2 augusti 2014

Fika till tävlingar


Oftast är det så att det serveras mackor på tävlingar och som ni vet är det inte en favorit hos mig.
Så för att ha lite fika till kommande tävlingar så bakade jag piroger. En med fyllning gjord på grilladkyckling och en med kryddigfläskfärs. Medan jag ändå var igång så blev det även pizza bullar.
Recept pizzabullar:
25g jäst
2 1/2 dl vatten
2 msk olja
1/2 tsk salt
6-7 dl vetemjöl
Smula jästen i bunke, värm vatten till Max 37 grader.
Rör ut jästen med vatten, tillsätt olja, salt och nästan allt mjöl.
Knåda degen smidig.
Jäs i ca 1/2-1 h
Kavla ut degen som om man skulle göra bullar.

Fyllning:
Tomatpuré över hela degen eller hemgjord tomatsås
1 paket bacon
Några skivor salami i strimlor
Fin hackad svamp som steks i smör först
Riven ost av valfri smak. Jag hade mix av riven mozzarella och prästost
Någon form av örtkrydda ex basilika eller oregano
Forma till en rulle försök få den ganska hårt rullad.
Skär ca 1-2cm tjocka skivor, lägg i bullformar.
Grädda i 225 grader i ca 15 min

Man kan fylla bullarna med andra saker man tycker om. Min variant blev goda.
Har man bråttom kan man köpa färdig pizza botten och använda som bas.

 Recept piroger: ca 20-25 st



Smula ner jästen i en degbunke. Smält smör/margarin i en kastrull på spisen. Tillsätt mjölk, rör om och värm till 37 grader. Häll lite över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt sedan resten.

Tillsätt salt och socker och rör om.

Tillsätt grahamsmjöl och det mesta utav mjölet. Kör med elvisp med degkrokar tills det blivit en deg. Tillsätt det sista mjölet och kör till en jämn deg.

Låt jäsa 40 minuter under bakhandduk.

Ta upp degen på bakbord och knåda den några minuter. Dela i mindre delar och kavla ut till runda plattor. Hur stora/små man vill göra är upp till dig. Själv gjorde jag 5 st större ca 20 cm i diameter och 10 st lite mindre ca 15 cm i diameter

Lägg på en lagom klick med fyllning, vik och pressa ner kanterna med en gaffel.
Låt jäsa under handduk i ca 30 min.
Pensla med uppvispat ägg.
225 grader i ca 15 min
Går utmärkt att frysa.

Kyckling fyllning:
1kg grillad och fin hackad kyckling
Curry efter smak
3-4 msk créme fraiche, fyllningen får varken bli för torr eller lös, ska gå att forma bollar.
5 st finhackade champinjoner som först steks i smör
Salt
Peppar
Blanda allt och smaka av

Färsfyllning;
Ca 500g av valfri färs
1 lök
4-5 champinjoner
2-3 msk créme fraiche
Malen koriander
Malen spiskummin
Salt
Peppar
Finhacka svamp och lök stek i smör
Bryn färsen
Blanda alla ingredienserna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar