söndag 12 oktober 2014

Dansk fläskstek

Jag har länge velat göra en riktig dansk fläskstek med krispigt svål. Jag har inte hittat kött jag varit nöjd med så det har inte blivit av. I helgen hittade jag äntligen en bit jag blev nöjd med och det fick bli vår söndagsmiddag.

Ingredienser:

900 g fläskstek med svål
Salt/peppar
2 morötter
1 gullök
1 palsternacka

Sås
4dl grädde
Ca 2 dl steksky
Ev köttfond
1-2 tsk kinesisk soya
1-2tsk gelé 
Salt/peppar
Maizena att reda med.

Tillbehör:
Kokt potatis
Ärtor
Rödkål
Vinbärsgelé

Salta och peppra steken gnid in det riktigt bra.
Lägg steken med svålsidan ner i ungsform och stek i 40 min på 140 grader.
Vänd på steken häll i ca 2cm vatten och lägg i grönsakerna öka ugnen till 160 grader
Stek till en temp av 80 grader.
Höj värmen till ca 200 grader så svårt blir krispigt ca 5-10 min, ta ut och låt vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar