lördag 6 september 2014

Vellingeblomman


Idag har jag varit och invigt Vellingeblommans nya cafe/restaurang. Man har byggt en helt ny del som är fantastisk fin och smälter in fint med den gamla byggnaden. I det nybyggda har man numera ett riktigt kök och kan laga varm mat.
Dagen inleddes med att ägaren Dan sa några ord och sen var det dax för mig att klippa bandet och önska de lycka till.
Dagen till ära hade jag tagit fram ett recept på en slät grönsakssoppa med krispigt bacon och för vegetarianer hasselnötsströ. Denna soppa kommer att finnas med på deras meny framöver
Jag rekommenderar att man kör dit och tittar på deras utställningar och samtidigt tar en fika/lunch.
Jag tackar Dan och Elisabeth för att jag fick dela dagen med er, samt Linda och övrig personal i köket.


Recept:

Curry kryddad potatissoppa 4 port
1-2 gula lökar
3 potatisar (200g)
2 morötter
1-2 syrliga äpple
1 msk smör
2-3 tsk curry
1 l vatten
1 rödchilli
2 grönsaksbuljongtärningar
ev. 1 dl grädde
1/2 msk pressad citron
salt
peppar

Skala lök, potatis och morötter
Hacka löken, chilin, skiva potatis och morötter.
klyv, kärna ur och hacka äpplen.
Fräs lök mjuk i i smör med curryn och chilin.
Lägg i potatis, morötter och äpple, tillsätt vatten och buljong.
Koka under lock på svag värme i ca 15-20 min.
Häll av kokvattnet och spara, mixa grönsakerna, tillsätt citron och späd med kokvatten och grädde till önskad konsistens.
Smaka av med salt och peppar
Servera med bacon eller hasselnötter och creme fraiche.

 Rostade nötter till soppa  4 port
1/2 dl hasselnötter
1 msk persilja
1 tsk hackad persilja

Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna. Låt svalna.
Hacka nötterna grovt och blanda med persilja och citronskal.

Rågbitar 20 st      ugn:  225 grader
50 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 1/2 tsk salt
2 msk sirap 
1/2 msk anis
1/2 msk fänkål
13-14 dl ca 750 g rågsikt

Smält margarin i en kastrull, häll i mjölken och värm till 37 grader.
Dela jästen rör ut med lite degspad, tillsätt resten av degspadet, salt, sirap, kryddor och nästan allt mjöl. 
Arbeta ihop en smidig deg, låt jäsa i ca 30 min.
Knåda degen på mjölad yta. 
Dela i 4 delar om ni ska göra rågkakor.
rågbitar
Platta ut degen i smord långpanna ca 30*40 cm.
Skär degen med mjölad kniv i  20 bitar.
Täck över och låt jäsa i 30 min.
Grädda i mitten av ugnen i 15-20 min.
Låt svalna på galler under bakduk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar