tisdag 9 september 2014

Risotto på matmässsan i Kristianstad


Söndagen 7/9 var jag på matmässan i Kristianstad och lagade mat, vilket var lite extra nervöst då det var hemmaplan. Dagen började med en intervju på scenen där även publiken fick ställa frågor. Därefter var det dax att laga mat, jag gjorde en sparrisrisotto samma som jag gjorde i programmet. Förutom att spisplattorna var lite svaga och det tog längre tid än beräknat så blev risotton god och det blev smakprov åt de som lyckades hamna först i kön.
Jag hann även med att gå runt och titta på alla utställare och smaka på deras produkter. Vill även passa på att tacka för de gåvor jag fick.
Ni kan läsa mer i Kristianstadbladet här


Sparrisrisotto  4 port
Recept av Viktor Klemmedsson

4 dl Avorio ellerArborio ris
2 scharlottenlökar
1-2 msk smör
1 dl torrt vitt vin
8-9 dl hönsbuljong
1-2 dl riven parmesanost
2 knippe sparris
salt
peppar
olivolja

Hacka scharlottenlöken fint.
Skär av sparrisknopparna och lägg åt sidan.
Koka upp stjälkarna med buljongen och mixa så det blir helt slätt.
Smält smör i kastrull eller traktörpanna och fräs löken mjuk.
Häll i riset efter någon minut och fräs allt glansigt under ca 2-3 min, viktigt att röra så det inte bränns.
Tillsätt vinet och låt sjuda ca 1 min.
Späd sedan med höns/sparrisbuljong i omgångar, börja med ca 2 dl  viktigt att röra bör under tiden och använda låg värme.
Låt riset suga upp buljongen innan man tillsätter mer buljong upprepa tills buljongen är slut och riset känns färdigt.
Koka upp sparrisknopparna.
Rör i parmesanosten och den kokta sparrisknopparna.
Lägg upp på tallrik hyvla lite parmesanost över och några droppar olivolja, man kan även ha sparat några sparrisknoppar och lägga på.
Lycka till




1 kommentar:

  1. Kan intyga att Risotton var riktigt god!
    Du är ett riktigt proffs i köket Viktor!

    // Micke

    SvaraRadera